Kannattaako pienyrittäjän rakentaa brändiä?

Mitä on brändi ja brändäys?

Yksinkertaisesti: brändi on yrityksesi punainen lanka. 

Se koostuu kaikesta mitä ja miten teet. Mitä tarjoat ja kenelle, miten ratkaiset ihanneasiakkaasi ongelman. 

Se ei ole pelkkä logo tai tuotemerkki.

Korjataan vielä yksi brändäyksen väärinkäsitys.

Se ei ole pelkkää pintaa. Se ei ole sitä, että valitaan värit tai logo. Tai sitä, että suunnitellaan kotisivut uusiksi ja otetaan uudet kuvat.

Kaikki yllämainittu on osa brändäystä, mutta vain pieni osa. Se on kuin jäävuoren huippu. Se osa, joka näkyy veden pinnalla.

Se osa brändityöstä, joka on piilossa pinnan alla, on se kaikki, jolle ilme perustuu.

Brändin ilme ei ole mikään ilman perustaa leijuva asia vaan kaikki valinnat, värit, logo, fontit ja kuvat, perustuvat johonkin. Niillä on jokin tarkoitus.

Brändi on tunne. Mielikuva, joka yleisölläsi on sinusta ja yrityksestäsi. 

Brändäys on näiden mielikuvien hallintaa.

Usein kuulen sanottavan, että brändäys on jotain, mitä vain suuret yritykset tekevät.

Suuret yritykset panostavatkin brändäykseen paljon, koska he ymmärtävät, että kaikilla yrityksillä on jo brändi, on se suunniteltu tietoisesti tai ei. 

He ymmärtävät, että sen tietoinen suunnittelu kannattaa. 

Tietoisella brändäämisellä ohjaamme mielikuvia haluamaamme suuntaan. Tuomme yritystämme esiin sellaisena kuin haluamme. Korostamme tärkeitä asioita, alleviivaamme sitä ketä voimme auttaa parhaiten ja millä tavalla. Miten eroamme kilpailijoista, missä olemme parempia.

Nämä eivät ole aina itsestäänselviä asioita tai riittävän selkeästi esillä yritysten viestinnässä. Siksi brändäystyö on hyvä tehdä.

Yrittäjänä toimit luultavasti jollain lailla julkisesti, esim. somessa. Ja siinä tapauksessa…

Sinulla on jo brändi

Brändi ei ole jotain, joka suunnitellaan erikseen. Otetaan päivä tai pari aikaa, varataan neukkari ja ruvetaan töihin.

Ei. 

Brändi alkaa muodostua jo ensimmäisessä kohtaamisessa yleisön, siis potentiaalisten asiakkaittesi kanssa, tapahtuipa se sitten verkossa tai livenä.

Mielikuvat muodostuvat aina kun kohtaat muita ihmisiä. Se voi tapahtua sometiliesi kautta, kotisivuillasi, lehtimainoksessa, verkkokaupassasi, liikkeessäsi, tapahtumissa, messuilla…

Missä vain liikutkin ja vaikutat.

Mitä hyötyä tietoisesta brändin rakentamisesta on?

Brändin avulla taklaat useita yrittäjiä vaivaavia ongelmia. Alla jokaiseen kohtaan myös kysymys, jonka avulla voit tsekata, miten omassa yrityksessäsi asia hoidetaan.

Näkymättömyys markkinoilla

Kaikki haluavat erottua joukosta edukseen. Hyvin suunniteltu brändi auttaa luomaan erottuvan identiteetin, joka vangitsee huomion ja houkuttaa ihanneasiakaskuntaa.

Kysymys: Minkä asian yrityksesi tekee paremmin kuin muut?

Uskottavuuden puute

Hyvin suunniteltu brändi synnyttää luottamusta ja uskottavuutta. Sillisalaattisisältö, joka on erinäköistä tai viestii eri asiaa kanavasta toiseen vaikuttaa väistämättä epäammattimaiselta tai epäluotettavalta. 

Kysymys: Onko yrityksesi ilme yhdenmukainen kaikissa kanavissa?

Epäjohdonmukainen viestintä

Brändäyksen epäjohdonmukaisuus voi hämmentää asiakkaita. Huolellisesti suunniteltu brändi tarkoittaa myös selkeää ja yhdenmukaista viestintää. Siten vältetään ristiriitaisia ​​viestejä ja varmistetaan, että brändi välittää selkeän ja yhtenäisen tarinan kaikissa kanavissa.

Kysymys: Onko viesti sama kaikissa kanavissa, ml. some, printti, kotisivut jne.

Kilpailu

Ilman uniikkia ja mieleenpainuvaa brändiä yrityksillä voi olla vaikeuksia erottua kilpailijoista. Hyvin muotoiltu brändi auttaa luomaan kilpailuetua näyttämällä jo ensivilkaisulla, mikä tekee yrityksestä ainutlaatuisen.

Kysymys: Miltä kotisivusi (tai somesi) näyttävät? Saako niistä yhdellä vilkaisulla selvää mitä tarjoat?

Puhutko oikealle kohdeyleisölle

Brändin avulla olet yhteydessä ihanneasiakkaaseesi syvemmällä tasolla. Huolellisesti suunniteltu brändi ottaa huomioon heidän mieltymyksensä, arvonsa ja toiveensa ja siten resonoi heidän kanssaan.

Kysymys: Kuka on ihanneasiakkaasi, kenelle puhut?

Oletko muistettava

Huonosti suunniteltu tai epäjohdonmukainen brändi ei välttämättä jätä minkäänlaista, ainakaan positiivista mielikuvaa. Hyvä brändi on mieleenpainuva, tunnistettava ja herättää positiivisia assosiaatioita.

Kysymys: Onko asiakkaan saama fiilis samanlainen kaikissa kanavissasi, esim. kotisivut ja some?

Huono laatumielikuva

Brändäys vaikuttaa usein käsitykseen tuotteittesi tai palvelujesi laadusta ja arvosta. Hyvin suunniteltu brändi voi nostaa niiden laatumielikuvaa yleisön mielissä. Tähän voi vaikuttaa esim. yritysilmeellä. 

Kysymys: Näytääkö viestintäsi korkealaatuistelta vai kotikutoiselta?

Näin rakennat vahvan brändin

  1. Tunne kohdeyleisösi: Heti ensimmäiseksi sinun täytyy tietää kenelle olet sen rakentamassa. Ymmärrä ihanneasiakkaasi tarpeet, toiveet ja arvot.
  2. Määritä brändilupaus: Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen? Miksi asiakkaidesi pitäisi valita sinut kilpailijoiden sijaan? 
  3. Suunnittele brändi-ilme: Ilmeesi, mukaan lukien logo, värit, kuvat ja fontit, luovat ensivaikutelman yrityksestäsi silmänräpäyksessä. Sen kuuluu heijastaa brändilupaustasi ja puhutella ihanneasiakastasi.
  4. Johdonmukaisuus: Brändin rakentaminen vaatii johdonmukaista läsnäoloa eri kanavissa: mm. kotisivuillasi, somessa, printtimainoksissa ja tapahtumissa. Viesti joka paikassa, jossa asiakkaita kohtaat yhdenmukaisesti ja tunnistettavasti. Sekä viestin että ilmeen kannalta. 
  5. Asiakaskokemus: Brändi ei ole vain markkinointia; se on myös asiakaskokemus. Jokaisen kohtaamisen asiakkaiden kanssa - olipa se sitten livenä tai verkossa - tulee olla linjassa brändilupauksesi kanssa.
  6. Kuuntele ja opi: Brändin rakentaminen on jatkuva prosessi. Kuuntele asiakkaitasi ja opi heidän tarpeistaan ja toiveistaan. Pidä sormi pulssilla markkinoilla ja ole valmis mukautumaan muutoksiin tarvittaessa. Hyvä brändi seuraa aikaansa ja asiakkaitaan. 

Yhteenvetona:

Pienenkin yrittäjän ja yrityksen kannattaa tietoisesti rakentaa brändi, koska sinulla sellainen jo asiakkaiden mielissä on. Sinun kannattaa vaikuttaa siihen ja ohjata sitä haluamaasi suuntaan tietoisesti.