5 vinkkiä yhtenäisen brändin luomiseen ja vaivattomaan some-markkinointiin

5 vinkkiä yhtenäisen brändin luomiseen ja vaivattomaan somemarkkinointiin

Haluaisitko viestiä niin, että postauksesi kertovat juuri sitä tarinaa mitä niiden kuuluukin?

Haluaisitko, että somepostauksesi ovat juuri sinun näköisiäsi? Ja että pystyt tekemään niitä vaivattomasti ja säästämään myös aikaa.

Yksi asia, jonka haluaisin, että kaikki yrittäjät ottaisivat käyttöön on yhtenäinen brändi-ilme. Sen avulla saat monia hyötyjä.

Yhtenäinen some-ilme on tärkeä osa brändisi tunnistettavuutta ja sitouttaa seuraajia. On tärkeää, että jokainen somepostaus (ja myös kotisivusi, verkkokauppasi ja printtimateriaalisi) näyttää samalta brändisi tyylin ja viestin suhteen.

Yrityksen ilme on sen kasvot maailmalle. Se on kaikki, mitä yrityksestä visuaalisesti nähdään: logot, värit, typografia, kuvat, graafiset elementit ja ilmeen tyyli. 

Kun olet kerran suunnitellut yhtenäisen brändi-ilmeen, sen käyttö säästää aikaa ja vaivaa jatkossa, koska sinun ei tarvi miettiä jokaista yksityiskohtaa aina vain uudelleen.

Jos yrityksesi ilme ei ole yhtenäinen, se voi johtaa seuraaviin ongelmiin

  1. Sekavuus asiakkaille: Jos yrityksesi brändi-ilme on erilainen verkkosivuilla, some-kanavissa ja käyntikortissa, se voi johtaa asiakkaiden hämmennykseen ja jopa luottamuksen menettämiseen. Yhtenäinen ilme auttaa luomaan tunnistettavan brändin, joka erottuu kilpailijoista.
  2. Huono vaikutus ammattimaisuuteen: Epäyhtenäinen brändi-ilme voi myös vaikuttaa ammattimaisuuteen ja luotettavuuteen. Jos yrityksesi ei pysty ylläpitämään yhtenäistä brändi-ilmettä, asiakkaat voivat ajatella, että yrityksesi ei ole tarpeeksi vakavasti otettava tai et ole tosissasi yritystoimintasi kanssa. 
  3. Hukattu markkinointipotentiaali: Yhtenäinen brändi-ilme auttaa myös markkinoinnissa. Yhtenäinen ilme auttaa luomaan vahvan brändin ja tunnistettavan visuaalisen identiteetin, joka houkuttelee asiakkaita.
  4. Tuhlaat turhaan aikaa ja vaivaa, jos joudut miettimään markkinointisi ilmettä aina uudestaan ja uudestaan. Vaikka joka kerta kun teet somepostauksia.

Sekalaiset somepostaukset eivät siis vain hämmentä asiakkaitasi, vaan he saattavat heikentää uskottavuuttasi. 

Yhtenäisen yritysilmeen edut

Yhtenäinen yritysilme saa yrityksen näyttämään ammattimaiselta.

Yhtenäinen ilme viestii ammattimaisuudesta, uskottavuudesta ja luotettavuudesta. Kun yrityksen logossa ja muissa visuaalisissa elementeissä käytetään samaa väripalettia, typografiaa jne, yrityksen brändi näyttää harkitulta ja huolella suunnitellulta. Yhtenäinen ilme antaa asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille vaikutelman, että yritys on tosissaan.

Yhtenäinen ilme lisää myös tunnistettavuutta.

Yhtenäinen ilme auttaa yritystä erottumaan joukosta ja lisää sen tunnistettavuutta ja se jää helpommin asiakkaiden mielen. Tunnistettavuus on erittäin tärkeää yrityksen menestyksen kannalta, sillä se auttaa asiakkaita löytämään yrityksen uudelleen ja muistamaan sen tuotteet ja palvelut.

Yhtenäinen ilme vahvistaa brändiä ja sen arvoja.

Kun yrityksen visuaalinen ilme on yhtenäinen, se auttaa brändiä luomaan johdonmukaisen ja selkeän kuvan itsestään. Yhtenäinen ilme auttaa myös viestimään brändin arvoja, tavoitteita ja tarinaa visuaalisesti, mikä voi olla erittäin tärkeää kuluttajille, jotka etsivät yrityksiä, joiden arvot vastaavat heidän omia arvojaan.

Yhtenäinen ilme helpottaa myös markkinoinnissa.

Kun yrityksen visuaalinen ilme on yhtenäinen, se helpottaa markkinointimateriaalien suunnittelua ja toteutusta. Yhtenäinen ilme auttaa myös luomaan johdonmukaisen viestinnän eri markkinointikanavilla. 

Käytännön töiden tasolla se myös säästää aikaa ja vaivaa. 

Voit luoda Canvassa esim. somemarkkinointiisi oman yrityksesi tyylisen somepohjasetin, jota käytät uudestaan ja uudestaan luodessasi uusia postauksia. 

Näin sinun ei tarvi joka kerta aloittaa alusta ja päättää värit, fontit, asettelut ja etsiä sopivia kuvia. Voit vain napata valmiin pohjan käyttöösi ja lisätä uudet tekstit vanhojen tilalle.

Yhtenäisen yritysilmeen kokoat näin

  1. Käytä brändin värejä. Käytä brändisi värejä somepostauksissa ja varmista, että kaikki käyttämäsi kuvat ja grafiikat ovat yhtenäisiä brändisi kanssa. Tämä auttaa rakentamaan brändisi tunnistettavuutta ja lisää luottamusta seuraajiesi keskuudessa.
  2. Käytä brändin fonttia. Käytä brändisi fonttia kaikissa somepostauksissasi. Fontin käyttäminen yhdessä brändin värien kanssa auttaa luomaan yhtenäisen someilmeen.
  3. Luo omannäköisesi ilme. Käytä samoja kuvia, grafiikkoja ja teemoja kaikissa somepostauksissasi. Tämä auttaa varmistamaan, että somepostauksesi näyttävät yhtenäisiltä.
  4. Luo yllä olevista brändiopas. Brändiopas on dokumentti, joka sisältää brändisi logon, värit, fontit ja yleisen tyylin. Brändioppaasta on hyötyä, sillä se auttaa varmistamaan, että kaikki somepostaukset ovat yhtenäisiä brändisi kanssa.
  5. Tee Canvalla yrityksesi näköinen somepohjasetti brändioppaan pohjalta. Näissä pohjissa käytät brändisi värejä, fontteja, elementtejä ja tyyliä.